특목고,자사고

2009 미리보는 외고입시

설경. 2008. 4. 8. 14:30
< 영재사관학원편 >

1. [언어] 〈보기〉의 한글 맞춤법 규정을 바탕으로 주어진 문장에 대해 설명한 내용이 적절하지 않은 것은?

< 보 기 >
보조 용언은 띄어 씀을 원칙으로 하되, 경우에 따라 붙여 씀도 허용한다.(ㄱ을 원칙으로 하고, ㄴ을 허용함)

다만, 앞말에 조사가 붙거나 앞말이 합성 동사인 경우, 그리고 중간에 조사가 들어갈 적에는 그 뒤에 오는 보조 용언은 띄어 쓴다.

예) 잘도 놀아만 나는구나! 책을 읽어도 보고…….
2. [영어] 다음 주어진 글 (A) 다음에 이어질 글의 순서로 가정 적절한 것은?

(A) The two principal ways in which immigrant groups adjust to the domin

ant culture of the host country are ass
imilation and acculturation. Some ethn
ic groups appear to have been almost completely assimilated, but Puerto Ric

ans remain a clearly identifiable minor
ity community.
(B) Additionally, Puerto Ricans are a short plane trip from their homeland. There is a constant two-way flow betw

een this country and the island, which disrupts the assimilation process. And with the trend toward ethnic pride and cultural pluralism, pride in Puerto Rican cultural roots has been strengthened. Had the extreme antifor

eigner sentiment of the 1940s persisted,
Puerto Ricans might well have had to assimilate sooner, as did many other ethnic groups.

(C) Puerto Ricans have followed the examples of previous immigrant groups by clustering in their own ethn

ic communities. They have created isla
nds within a city where Spanish is spoken, native foods are available, Latin music is heard, and other elemen

ts of the island lifestyle are evident. The cultural familiarity of the barrio keeps many Puerto Ricans from leavin

g even when they can find better housing elsewhere, and this slows the process of assimilation.

(D) The term acculturation rather than assimilation would be used to describe the Puerto Rican experience on the mainland of the United States. Genuine assimilation has not taken place until an immigrant is able to function in the host community without encountering prejudice or discrimination. The proble m of hostility in an alien world does not disappear with acculturation; there remains the painful reality of deprivati on of status and social rejection.

① (D)-(B)-(C)
② (C)-(D)-(B)
③ (C)-(B)-(D)
④ (D)-(B)-(C)
⑤ (B)-(C)-(D)


3. [논리사고력] 먼 거리에서 전파를 보내면 도중에 방해를 많이 받는다. 그래서 메시지(★, ♠, ♥, ♣)를 전송하고자 할 때에는 (★, ♠, ♥, ♣, ★+♠, ♠+♥, ♥+♣, ♣+★)의 방법으로 전송한다. 이렇게 전송을 하면 한 숫자가 틀린 경우 수정해서 복원할 수 있다. 보기와 같이 받은 메시지 중 한 숫자가 틀렸거나 틀린 숫자가 하나도 없다면, 원래의 메시지(★, ♠, ♥, ♣)는 무엇인가?

〈보기〉(2, 0, 4, 7, 3, 5, 11, 9)
※ 지면 사정상 추가 문제와 정답은 맛있는공부 홈페이지(study.chosun.com) < 2009외고 예상문제 > 코너에 싣습니다.

[박희숙 영재사관학원 평촌본원 부원장]
[ ☞ 모바일 조선일보 바로가기